Kto może zostać użytkownikiem WBP?
Użytkownikiem Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej może zostać każdy kto dopełni następujących formalności:
- Odwiedzi którykolwiek dział udostępniania Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej: ul. Stare Miasto 33 lub ul. 1 Maja 5.
- Okaże aktualny dokument tożsamości ze zdjęciem lub w przypadku nieukończenia 16 lat odwiedzi bibliotekę z rodzicem lub opiekunem prawnym.
- Zapozna się i zaakceptuje Regulamin korzystania z usług Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej w Olsztynie (Regulamin)
- Złoży własnoręczny podpis pod zobowiązaniem czytelnika. W przypadku czytelników poniżej 16 roku życia wymagany jest własnoręczny podpis rodzica lub opiekuna prawnego.
Czy zapis do biblioteki jest bezpłatny?
Tak, zapis oraz karta biblioteczna są bezpłatne.
Czy można zapisać się do biblioteki „na odległość”, na przykład przez telefon lub Internet?
Nie. Aby zapisać się do biblioteki należy złożyć własnoręczny podpis pod zobowiązaniem po zapoznaniu się z Regulaminem korzystania z usług Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej w Olsztynie.
Jak mogę zalogować się na swoje konto biblioteczne?
wejdź na stronę katalog.wbp.olsztyn.pl i kliknij 'Zaloguj się’
• LOGIN: numer karty bibliotecznej (sześć cyfr)
• HASŁO: hasło ustalone przez czytelnika
wybierz LOGOWANIE
Jeżeli logujesz się po raz pierwszy lub nie pamiętasz hasła, kliknij w „Kliknij tutaj, aby zresetować hasło” i postępuj zgodnie z instrukcją.
Nie pamiętam hasła do swojego konta bibliotecznego, jak je odzyskać?
Jeśli nie pamiętasz hasła, kliknij w „Kliknij tutaj, aby zresetować hasło” i postępuj zgodnie z instrukcją.
Skąd będę wiedzieć, że zarezerwowana przeze mnie książka jest już do odbioru?
Otrzymasz powiadomienie na e-mail, który podałeś przy zapisie do biblioteki, że zamówienie czeka na odbiór. W e-mailu będzie podana data, do kiedy należy odebrać zamówienie. Zamówienie czeka na Ciebie dwie doby. Po tym czasie jest anulowane.
Jak zamawiać zbiory z katalogu?
- Zamów zbiory przez swoje konto biblioteczne na stronie katalog.wbpolsztyn.pl
- Wyślij e-mail na adres odpowiedniego działu: wypozyczalnia@wbp.olsztyn.pl, piatka@wbp.olsztyn.pl, muzoteka@wbp.olsztyn.pl – koniecznie podaj numer karty bibliotecznej i listę wybranych zbiorów.
- Zadzwoń pod numer: Wypożyczalnia: 89 527 57 97, Piątka – Biblioteka Dzieci i Młodzieży: 89 524 90 50, Muzoteka: 89 524 90 34 i podaj numer swojej karty bibliotecznej oraz listę wybranych zbiorów.
Na jak długo mogę wypożyczać zbiory biblioteczne?
Termin wypożyczenia zależy od rodzaju zbiorów:
- 30 dni – książki, audiobooki, dokumenty elektroniczne i nuty,
- 14 dni – lektury szkolne i opracowania,
- 7 dni – płyty winylowe, CD, filmy, gry planszowe.
Więcej informacji o zasadach korzystania ze zbiorów znajdziesz TUTAJ
W jaki sposób mogę sprawdzić liczbę wypożyczonych przeze mnie zbiorów bibliotecznych oraz termin ich zwrotu?
- Zaloguj się do swojego konta bibliotecznego na stronie katalog.wbp.olsztyn.pl, kliknij „Moje konto”.
- Zadzwoń do nas, napisz e-mail lub przyjdź osobiście.
Nie mogę odebrać zamówionych materiałów, czy może to zrobić ktoś za mnie?
Tak, ale konieczne jest udostępnienie tej osobie swojej karty bibliotecznej.
Ile czasu mam na odbiór zamówienia? Co się stanie, jeśli nie odbiorę go w wyznaczonym terminie?
Zamówienie czeka na Ciebie dwie doby. Po tym czasie zamówienie zostaje anulowane.
Nie mogę oddać materiałów bibliotecznych w wyznaczonym terminie. Co zrobić?
- W tym celu skontaktuj się telefonicznie lub e-mailowo z agendą, w której zostały wypożyczone zbiory.
- Prolonguj samodzielnie poprzez swoje konto biblioteczne na stronie katalog.wbp.olsztyn.pl.
- Uwaga! Nie ma możliwości przedłużenia terminu zwrotu wypożyczonych zbiorów, które zostały zarezerwowane przez innego użytkownika.
Czy jest możliwość oddania książek po godzinach zamknięcia biblioteki?
Dotyczy to wyłącznie książek wypożyczonych z siedziby Biblioteki w Starym Ratuszu (ul. Stare Miasto 33). Tam można skorzystać z całodobowej wrzutni.
Co się stanie, jeśli nie zwrócę wypożyczonych materiałów bibliotecznych w terminie?
System naliczy automatycznie opłatę za przetrzymanie zbiorów.
Więcej informacji o zasadach korzystania ze zbiorów znajdziesz TUTAJ
Czy jest możliwość płacenia kartą?
Tak, ale tylko w siedzibie Biblioteki w Starym Ratuszu (ul. Stare Miasto 33).
Zgubiłem wypożyczoną książkę. Co mam zrobić?
W przypadku zgubienia lub zniszczenia zbiorów zawsze poinformuj o tym bibliotekarza. Możesz odkupić taki sam egzemplarz, a jeśli to niemożliwe kierownik danego działu wyznaczy, co odkupić w zamian.
Zgubiłem kartę biblioteczną. Co mam zrobić?
Koniecznie zgłoś w bibliotece jej zaginięcie. Kolejnym krokiem będzie wydanie nowej karty, za którą zostanie pobrana opłata (2,00).
Książki nie ma w żadnej bibliotece w Olsztynie, czy mam możliwość zamówienia jej z biblioteki w innej miejscowości?
Tak, możesz skorzystać z usługi Wypożyczalni Międzybibliotecznej.
Więcej informacji o zasadach korzystania znajdziesz TUTAJ.
Czy w Bibliotece znajduje się miejsce do pracy indywidualnej/zespołowej?
Tak, jest możliwość skorzystania z „Pokoju pracy cichej” oraz „Pokoju do pracy grupowej” przy Pracowni Regionalnej.
Czy można samodzielnie kopiować zbiory?
Na wykonanie kopii zbiorów (zgodnie z prawem autorskim) każdorazowo trzeba uzyskać zgodę bibliotekarza i skorzystać ze sprzętu do kopiowania znajdującego się w Bibliotece.
Czy Biblioteka umożliwia dostęp do darmowych e-booków?
Tak, w Wypożyczalni i Czytelni (ul. Stare Miasto 33) lub Piątce – Bibliotece Dzieci i Młodzieży i Muzotece (ul. 1 Maja 5) można uzyskać kod do LEGIMI.
Czy biblioteka jest dostosowana do potrzeb osób poruszających się na wózkach inwalidzkich?
Tak, podjazdy, windy oraz toalety dostosowane do potrzeb osób poruszających się na wózkach inwalidzkich są w budynkach biblioteki przy ul. Stare Miasto 33 i ul. 1 Maja 5.
Czy można i w jaki sposób zgłosić propozycję zakupu zbiorów?
Na stronie katalog.wbp.olsztyn.pl należy kliknąć w zakładkę „Zgłoś propozycję zakupu”. Operacja wymaga zalogowania na swoim koncie bibliotecznym.